Sunday, October 10, 2010

AnDaI itu TaKDiR CiNta 67

Ariana masih berdiam diri. Masih berteluku disitu. Tanpa riak wajah tanpa perasaan. Tidak dihiraukan Amyra yang sedang menangis dihadapannya itu. Dia sendiri tidak tahu apa gunanya temannya itu menangis hiba begitu.
“Jom la Ariana. Pergi halang Ilham..” Amyra merayu lagi. Keras benar hati Ariana itu.
“Buat apa saya nak pergi situ, tak de maknanya.”
“Masalahnya ada. Awak cintakan Ilham, awak boleh halang dia dari pergi..”
Wajah Amyra dipandang. “Biarkan lah dia pergi. Saya bukannya ada apa apa dengan dia”
“Saya tahu. At least awak jumpa dia untuk kali terakhir. Awak tak kesiankan dia?”
Ariana tersenyum Cuma. “Buat apa saya kesian kat dia. Awak tak payah lah hiraukan saya. Saya relakan dia pergi..” Dia berdiri. “Saya ok jer. Tak sedih pun” Suaranya selamba.
Haikal yang hanya melihat sedari tadi terkedu. Tidak percaya.
“Lagipun dia bukannya nak jumpa saya. Saya pun tak nak jumpa dia. Awak pergilah jumpa dia” Ujarnya menambah.
“Awak .. awak tak sedih Ariana” Amyra bertanya pula. Secepat itukah Ariana berubah. Kisah Cinta Ilham dan Ariana padanya terlalu kuat. Lalu apa maknanya kata kata Ariana itu?
Ariana memandang langit biru. “Saya tak sedih pun. Saya kan dah ada Zairil. Dia akan bahagiakan saya.. dia cintakan saya.”
Amyra dan Haikal saling berpandangan. “Takpelah kalau macam tu.. mungkin betul awak sebenarnya tak cintakan Ilham.. kami pergi dulu” Ujarnya seraya berlalu. Sudah habis usahanya untuk memujuk Ariana yang tegar berkeras dengan keputusannya itu.
Ariana hanya berdiam diri. Langsung tiada riak wajah. Ahh.. sudah benar benar matikah hatinya?
“Ary.. jom kita pergi” Zairil mengajak pula setelah tubuh itu dihampiri. Dia baru sahaja pulang dari keluar. Tadi sempat dia berpapasan dengan Haikal dan Amyra namun tidak pula dia tahu mengapa wajah mereka berdua mencuka.
“Pergi mana?” Ariana bertanya kembali. Wajah Zairil dipandang sekilas.
“Hari ni Reen dengan angah kan nak ke Uk.. flight diaorang pukul 12. Kalau lambat nanti takut tak sempat pulak” Ujarnya menerangkan.
Ariana mengeleng lagi. “Saya tak sihatla awak.. awak kirim salam pada Reen.. ngan angah ya.. saya nak tidur” Ujarnya seraya berlalu dari balkoni itu. Dia berlalu masuk kebiliknya lalu berbaring disitu.
“Takkan Ary tak nak jumpa Reen kot. Ary kan rapat dengan Reen” Ujarnya memujuk.
Ariana melihat Zairil lama. “Saya ngantuk. Awak pergilah.” Ujarnya seraya menutup mata.
Zairil terkelu. Benarkah Ariana benar benar sudah melupakan Ilham? Jikalau ya mengapa tidak mahu pergi. Jikalau tidak mengapa masih mahu kekal menjadi isterinya itu. Kejam benarkah dia? Wajah Ariana yang sedang pejam itu dipandang lagi. Benar benar tekadkah Ariana? Atau dia yang sebenarnya tidak memahami? Hatinya berdesis kecil sebelum dia berlalu pergi. Pintu bilik ditutup perlahan.

Selari dengan pintu yang ditutup air mata Ariana menitis laju. Ahh.. hati. mengapa masih tidak mahu mengerti. Sudah lah air mata. Berhentilah menangis.
Ariana berdiri. Sekali lagi dia menuju kebalkoni bilik mereka. Air matanya diseka. Ilham?? Maafkan Fea.. Fea cintakan abang sampai mati. Kenapa mereka semua tidak mahu mengerti. Berterusan mengajak dia berjumpa Ilham.
Apa dia sudah tidak punya perasaankah.. mahu melihat Ilham pergi meninggalkan dia sendirian di muka bumi ini. Apa mereka sangka dia sudah gila mahu berjumpa Ilham setelah dia memilih untuk menjadi isteri Zairil.
Zairil?? Apa lelaki itu tidak mengertikah hatinya bukan dibuat dari kayu. Masih juga mahu mengajaknya berjumpa Ilham selepas lelaki itu dan dia tetap berkekalan sebagai suami isteri. Tidak punya perasaankah Zairil? Tidak tahukan dia jika mereka berdua berjumpa akan lebih menghiris hatinya yang sudah pasrah dan sedikit tenang itu.
Lebih parah. Tidak mengertikah zairil dengan hati adiknya? Tidak tahukah Zairil bahawa hati Ilham akan lebih terluka apabila melihat mereka bersama.
Ilham!! Matanya dipejam. Sungguh kuatkah kasih kita hingga tidak mampu dihilangkan. Semalam.. semalam sebenarnya dia sudah berjumpa lelaki itu. Hiba hatinya melihat Ilham. Lagi hiba hatinya saat Ilham mengatakan padanya. “Abang doakan Fea bahagia.. mungkin betul kata Fea.. Ariana dan Ilham tidak ditakdirkan untuk bersama.. pergilah Fea .. pergi”
Namun ketika itu air matanya masih mampu ditahan. Dia yang semalam pergi ke Tasik putrajaya untuk melepaskan Ilham jauh dari hatinya rupa rupanya? Ilham turut ke sana. Turut mahu merungkai janji mereka. Begitu kuatkah hati mereka sehingga setiap apa yang dia rasa dan mahu turut dirasa oleh Ilham.
Ahh.. hati tenanglah. Jam didinding dilirik lagi. Tidak sampai satu jam sahaja lagi Ilham pasti akan masuk ke balai berlepas.. Ya ALLAH.. air mata yang mengalir hanya dibiarkan. Peritnya melepaskan cinta. Akhirnya dia tersedu disitu.
Ariana mendongak sebaik mendengar pintu dikuak. Air matanya diseka. Zairil? Apa lelaki itu buat disini?

“Mana abang long ni umi” Shireen bersuara sebaik melihat tiada tanda tanda wajah Zairil akan muncul disitu.
Engku Farida hanya mengeleng. Dia sendiri tidak tahu. Kata anaknya itu dia didalam perjalanan tadi. Namun disaat tidak sampai lima minit untuk masuk kebalai berlepas inipun bayang anaknya masih tidak kelihatan.
“Tak pelah.. abang jom..” Ajaknya pula.
Ilham hanya menganguk. Tubuh temannya dihampiri.
“Aku harap kau sabar. Tenangkan hati” Haikal bersuara sambil memeluk tubuh temannya itu. Belakang Ilham ditepuk berkali kali. Memberi kekuatan buat sahabatnya itu.
Ilham turut membalas. Air matanya luruh jua biarpun dia cuba menyabarkan hatinya. Selepas itu tubuh Engku Farida dan Tengku Farizal dipeluk pula.
“Good luck.. jangan lupa balik sini nanti” Amyra turut bersuara. Tangan Ilham disambut untuk bersalam buat kali terakhir.
Shireen turut memeluk kedua orang tuannya itu. Selepas itu wajah abangnya ditatap. Ada sendu diwajah itu. Benar benar terluka kah? “Jom abang” Ujarnya sebaik mendengar pengumuman yang menyuruh para penumpang masuk ke balai berlepas.
Ilham menganguk. Langkahnya longlai sebaik tiba di pintu balai berlepas. Matanya dipejamkan. Ya ALLAh.. andai itu takdir cinta aku dan Ariana Sofea aku relakan. Pergilah sayang.. pergilah.. pergi.. mudah mudahan kita takkan berjumpa lagi selepas ini.

12 comments:

Anonymous said...

waaa..nk ilham ngn ary..plizzz.. waaa cdih r gni..tp realiti pom ade kisah ni..d dpn mata sy:( abg n adik menyintai pompuan yg sama..yg plg kesian pompuan tu coz tersepit..

alaa..nk ary n ilham..dh kt realiti ni xjd,so kt cni biala jd:((


-wani-

Ana Johari said...

ala,,kesian nya zairil..msti dia yg bkorban...sedih cerita ni..

nurul said...

nak fea ngan zairil jgk..
bkn semua cinta dapat bersatu..
masa dpt menyembuh luka..
bagi la pluang zairil nk bahagiakan fea jgk..=P

imannuraisha said...

lmbt lg ke ending dy??
tak sbr nk tau sape yg ary pilih...
kesian kt diaorg...
klau ary ngn ilham better kot sbb cume aril yg terluka...
tp klau ary ngn aril,sume terluka sbb
ary ngn ilham slg mnyintai...aril plak lg trluka sbb istri dy cntakan org len...
biarla ary ngn ilham....=(

Nur Faizah said...

nak ary ngn aril gak!!
kesian aril..
dah lame gile die mengorbankan diri die tuk ary..
die yg bnyak tolong ary..
please nak ary n aril bersama :) thanx :)

Anonymous said...

nak ary & aril..
cinta x mesti bersatu..
bagi peluang ary & aril utk kecapi bahagia..especially aril dia da byk korban utk ary

Anonymous said...

nak ary & aril..
cinta x mesti bersatu..
bagi peluang ary & aril utk kecapi bahagia..especially aril dia da byk korban utk ary

sinichies_girl88 said...

nak fea ngn ilham huhuhu
airil,bekorbanla..
moga fea bahagia ngn ilham...
huhuhu

Anonymous said...

siannyer...x tau nak sian kat sape zarill,ilham n fea... bila nak ending citer ni ...sedih sgt dah !!!

Anonymous said...

siannyer...x tau nak sian kat sape zarill,ilham n fea... bila nak ending citer ni ...sedih sgt dah !!!

Anonymous said...

nak Ary ngn Zairil...diorang kn dh kwen....mmg dh jdoh diorang...

sue said...

mungkin watak ary ptut dimatikan ajer..kuang3..sbb nye sgale yg dia wat xseiring dgn ape yg die rase..xperlu bersme ilham,sbb btol ape yg org ats2 ckp,cinta xsemstinye bersatu..but if die ttp ngan aril,bertapa besar dose die as seorang isteri..konon ttp setia as isteri kpd seorg suami,but hati mengingati,menangisi n even mencintai laki laen..ape erti umh tgga mcm tu??jgn perlekehkn hubgn umh tgga yg suci tu.sy vote matikn watak ary.(sje nk vote,wlaupun tau ending dh siap)hehe.after ol,life is not just bout 'hepi ending'..heheh