Saturday, December 26, 2009

AnDaI ItU TakDiR CiNta (15)



BAB 15
Lantang bunyi phone menyebabkan Ilham terjaga dari tidurnya. Dalam kantuk dia menekan button on. Langsung tidak melihat nama si pemanggil disebelah sana.
            “Am.. kau kat mana, tak masuk pejabat ker hari ni” Haikal meneriak kuat.
            “Apa pulak tak masuknya. Kan ada mesyuarat pasni” Ilham bersuara lemah. Matanya masih terasa berat.
            “Abis yang kau tak datang lagi ni kenapa. Kau tahu tak skang ni 8.45. Kata nak jumpa staff before meeting”  Geram pulak aku ngan mamat sorang ni.
            8.45!! 8.45.. perkataan itu tergiang giang di kepala Ilham yang masih tidak berfungsi sepenuhnya. Matanya tiba tiba celik.. “Ya Allah. Kal aku terbabas la. Kau handle meeting ngan staff tu” Dia meloncat turun dari katil. Tuala dicapai. Adoii.. macam mana boleh terbabas subuh ni? Meeting lagi? Hatinya membebel sendiri.
            “Habis meeting ngan board?”
            “Itu aku la yang handle. Cuma aku lewat sikit. Pandai pandai la kau bagi alasan.” Klik!! Talian dimatikan. Tergesa gesa dia bersiap.
            Haikal disebelah talian tidak sempat menyahut apabila talian telah pun dimatikan. Mulutnya tidak henti henti membebel dek kerana terlalu geram dengan sikap temannya itu.
            Tanpa memakai Tie Ilham terus menyarung kasutnya. Enjin kereta dihidupkan. Dan dia terus memecut laju menuju ke pejabatnya yang terletak di bangunan klcc itu. Menyumpah nyumpah hatinya disaat berada di traffic light merah ditambah pula dengan kesesakan lalu lintas di jalan jalan tertentu  sedangkan jarum jam sudah menginjak ke pukul 9.40 pagi.
            Teringat sesuatu dia lantas mendail number seseorang.
            “Fea kat mana?”
            “Kampus” Ariana yang terkejut diterjah tanpa salam hanya menjawab sepatah.
            “Ouh.. bila sampai?” Lega hatinya sebaik tahu Ariana sudah sampai ke kampusnya. Bimbang juga dia tadi, khuatir gadis itu lewat menuju ke dewan exam. Atas alasan yang sama sepertinya. Lewat bangun!! Haru nanti.
            “Tadi.. pukul 9 suku tadi. Kenapa? Abang kat mana??”
            “Fea Kenapa tak kejutkan abang?” Ilham bertanya sebaik mengetahui Ariana sudah lama tiba di kampus. Sedangkan dia masih terpinga pinga di atas jalan raya itu untuk menuju ke pejabatnya.
            “Lah.. kenapa abang ni? Da abang tak suruh..” Ariana bertanya kembali. Pelik pula dia bila disoal begitu. Sedangkan bukan Ilham tidak tahu dia hanya akan mengejutkan lelaki itu sekiranya disuruh.
            “Fea .. tahu tak abang lewat dah ni” Ilham berkata tanpa nada.
            “Hahahaha ..” Ariana ketawa sakan..
            Ilham yang mendengar terasa darahnya mula menyirap. Geram pula dia mahu menengking gadis itu. Kalau tidak kerana menemankan Ariana Semalam mustahil dia akan lewat hari ini.
            “Tu la abang. Semalam bukan main lagi. Seru Fea suruh tidur.. tidur la tidur la tidur la sayang...hehehehe” Dia mengajuk kata kata lelaki itu semalam. Mana tidaknya dia yang akhirnya diseru beberapa kali akhirnya terlelap entah bila langsung tidak disedarinya.
           Mendengarkan alasan itu perasaan marah Ilham terasa hilang diganti dengan rasa geram. “Feaaaaaaaa… masih lagi nak ketawa..” Orang tengah lewat ni sempat lagi dia ketawakan. Bukannya nak dipujuk. Sofea Sofea.. macam mana la abang  nak marah kalau dah gitu gelaknya. Kepalanya tergeleng sendiri. Dengan Ariana dia tidak akan mampu untuk berbicara serius.
            “Abis.. hukum karma la tu abang. Hehehehe so abang kat mana ni?” Ujarnya masih mahu menyakat. Dengan Ilham dia bebas berkata apa sahaja dan berbuat apa sahaja.
            “Tengah drive la sayang oii. Dah macam David Shumaker dah ni. Abang call ni ingat Fea tak bangun lagi. Nak tolong kejutkan..” Ujarnya seraya memecut kenderaanya laju sebaik lampu merah bertukar hijau.
            “Ala... Baiknya abang.. ahaks..” Ariana memerli pula.
            “Dah breakfast ke belum ni” Ilham bertanya lagi. Perlian Ariana tidak dipedulikan. Sudah maklum akan perangai Ariana yang suka bergelak ketawa itu.
            Ariana yang tadi ketawa kini menguntum senyum. Ahh Ilham.. tengah kelam kelibut ni pun ingat lagi pasal breakfast dia.. “Dah.. abang?”
            “Tak sempat, nanti la. k lah.. good luck tau. Abang nak cepat ni. Tak sempat nak berbual panjang..”
            “Ok. Abang bawak hati hati tau kereta tu.. relax
            “Abang..” Ariana memangil lagi. Lembut. Terasa ingin mengatakan sesuatu buat lelaki itu. Terharu dia akan layanan Ilham Yang selalu mementingkan dirinya itu. Salahnya juga kerana menganggu waktu tidur lelaki itu malam tadi.
            “Ada apa..”
            “I love you. Hati hati tau. Fea sayang abang..”
            “Okey.. I love you too.. Good luck..”  Mendengar kata kata Ariana hati Ilham  terasa semakin tenang. Seakan hilang rasa gentarnya biarpun tahu dia harus berhadapan dengan Ahli lembaga pengarah selepas ini. Sebaik telefon dimatikan dia memecut semakin laju.
            Tepat pukul 10. 30 Ilham sampai di pejabatnya. Tergesa gesa dia menyarung kot dan tienya lalu menuju ke bilik mesyuarat yang sepatutnya berlangsung pukul 10.00 pagi tadi. “Maaf.. saya lambat”

“Yahoo… merdeka.. !!”  kedengaran suara beberapa orang pelajar menerpa pendengaran Ariana dan Amyra. Mereka yang ketika itu baru sahaja keluar dari dewan untuk menuju ke parkir kereta hanya tersenyum. Tidak mahu terlalu menunjukkan keriangan dihati. Sedangkan didalam hati hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa gembiranya mereka berdua kerana sudah melewati minggu minggu yang menguji minda itu.
            “Ryan..”
            Kedengaran suara Hani menyapa dari belakang membuatkan Ariana berpaling.
            “Jom celebrate”
            “Good idea.. kat mana?” Dia membalas senang.
            “Diz `z ?”
            Diz `z CafĂ©?  No.. Ariana sudah nekad tidak akan menjejakkan kakinya kesitu lagi. Lagi pula bukankah dia sudah berbahagia dengan Ilham lalu untuk apa lagi dia mencari keseronokan diluar.
            “Tak nak lah. Tempat lain.. any idea?”
            “Errmm.. k la kla. Sunway pyramid. Tengok wayang. Bowling, ski board and   karoeke…. Ok?”
            Ariana memandang Amyra. “Nak pergi tak?”
            “Jom la Myra..” Ana turut menyampuk. Biarpun Amyra berbeza course dengan mereka tapi dia tidak kisah. Padanya kawan Ariana kawannya juga.
            “Ermm ok lah. Nah kunci.. awak drive.”  Amyra menghulurkan kunci kereta. Hari ini  dia dan Ariana menaiki kereta yang sama untuk ke kampus.
            Sebelum itu sempat Ariana menghantar pesanan ringkas kepada Ilham memberitahu akan kepermegiannya itu. Al maklumlah orang dah ada kekasihkan. Hatinya berdesis kecil. Kelakar mengingatkan karenahnya itu. Tapi jauh disudut hati dia gembira. Tidak pula dia merasa Ilham mengongkong pergerakannya sebaliknya terasa diri dihargai dan punya tempat bergantung.

+ ok.. enjoys yourself.. love u..

Sebaik membaca balasan mesej yang dihantarnya tadi Ariana tersenyum lagi. Ilham lelaki itu tidak pernah sekalipun tidak mengakhiri mesej dengan perkataan love you.. benar benar cintakah?

“Tahniah!!” Haikal mengucap lembut. Wajah Amyra ditatap lama biarpun kata kata itu sebenarnya ditunjukan buat Ariana dan juga Amyra. Dia akui dia menyukai Amyra tapi sayang reaksi Amyra yang sentiasa kaku membuatkan dia hanya mampu menjeruk rasa.
            Amyra hanya tersenyum. Malam Ini terpaksa pula dia mengikut Ariana keluar bersama Ilham untuk menyambut hari ‘kemerdekaan’ mereka berdua. Bersungguh sungguh Ariana dan Ilham mengajak tadi tidak sampai hati pula dia untuk menolak.
            “Tahniah jer.. at least Cadbury ker.. bunga ker? Betul tak Abang ?” Matanya dikenyit kearah Ilham. Sengaja menyampuk perbualan yang dirasakan agak kaku itu.
            Serentak dengan itu Amyra mencubit kuat paha temannya itu. Geram pula dia dimainkan begitu.
            “Auch.. sakit” Ariana terjerit kecil..
            Amyra mendekatkan bibirnya ke telinga Ariana. Perlahan dia bersuara “Awak usik la saya lebih lebih kalau awak nak suruh saya baling awak ke laut”
            Ariana menahan tawanya. Kelakar bila diugut begitu. Namun tangannya masih mengosok gosok pahanya yang sakit dek dicubit Amyra tadi.. tak sangka kan kat Restaurant lima bintang pun ada ketam bawah meja..hehehe
            “Abang cepat la order. Myra dah lapar dah ni” Ariana berkata seraya mengunjuk kearah Amyra. Hampir tersembur air yang diminum temannya itu dek kerana terkejut. Ariana yang melihat makin melambakkan ketawanya. Puas hati dapat membalas balik.
            “Ish.. tak habis habis nak mengacau orang. Abang cubit karang” Ilham mengugut Ariana. Kesian pula dia melihat Amyra yang terkulat kulat dikerjakan kekasihnya itu.
            “Hehehe.. gurau lah. Ok now serius. Tadi Abang cakap nak bagitahu Fea something.. apa?” Keningnya diangkat berulang kali. Tak dapat sakat Amyra, Ilham pun jadi la.
            “Dekat dengan hujung tahun ni, Company abang buat trip ke Agro Resort, Terengganu.. sayang nak ikut?”
            “Eii.. hutan apa tu abang?” Ariana menyampuk. Amyra dan Haikal yang melihat sudah tergeleng geleng.
            “Ish.. bukan hutan lah. Resort.. sayang ni jangan la wat malu abang dekat sini..” Ilham menahan geram. Jikalau diturutkan hati pasti sudah diramas ramasnya bibir yang berbicara itu.
            Ariana menutup mulut. “Apa nama company tempat you all kerja ya. Nak jumpa Pengarah dia boleh?”
            “Kenape awak nak jumpa Pengarah dia pulak..” Amyra bertanya pelik. Ye la tak pasal pasal.
            “Hehehe.. Nak ngorat”
            Mata Amyra dicerlangkan. Tidak berpuas hati. Dalam masa yang sama Ilham sudah mengengam tangan Ariana kuat. Haikal masih seperti tadi tergeleng geleng kepalanya.
            “Ala la.. Saya gurau la. Saje je nak tanya pada dia apa kejadahnya pergi buat trip ke .. ermm.. never mind..” Pandangannya ditala pada Ilham pula “Takpe ke Abang kita orang ikut. Kita orang bukannya staff company abang?”
            “Eh.. apa pulak kita orang? Awak sorang jer Ariana..” Amyra menyampuk apabila merasakan perkataan ‘kita orang’ tidak sesuai untuk digunakan. Ye la.. Ariana seorang je kan..
            “Awak pun dijemput jugak Myra!!” Haikal memberitahu.
            “Hah betul la tu KITA..” Dia mengerakkan keningnya ke arah Amyra. Gembira apabila kata katanya tadi benar.
            “Ermm.. kita orang ajak you all berdua. About your question tu sayang.. its ok.. Our Pengarah ni Sporting sangat sangat..” Ilham mengiyakan sambil matanya dikenyit sebelah kearah Haikal. Meletus tawanya disaat melihat Haikal mencebik.
            “Ouh.. so macam mana Myra? Awak nak ikut..”
            “Entah.. bila tu ya?”
            “Hujung bulan 12 ni”
            “Ermm nantila saya fikir dulu..”
            “Ala naper? Kalau awak tak nak pergi saya pun tak nak pergila. Segan lah..”
            “Aii.. abang ingat perangai macam budak budak dah takder dah perasaan segan. Itu yang main terjah je tu” Ilham memerli sebaik mendengar kata kata Ariana
           “Uit.. abang perli erh..” Ariana mengaru kepalanya yang tidak gatal. “Nak buat macam mana, dah memang itu perangai Fea” Seusai berkata dia tersenyum Cuma. Wajah temannya itu dipandang lagi. Menagih jawapan.
            “Err.... saya ingat nak kerja part time” Amyra memberitahu perkara sebenar. Waktu cuti begini harus digunakan untuk mencari wang bukannya menghabiskan wang. Al maklumlah dia bukannya seperti Ariana yang mempunyai wang yang banyak.
            Ariana terdiam.. “Ermm bagi kita orang time erh abang. Nanti Fea bagitahu abang”
            “Fea nak kerja jugak ker?” Tanya Ilham tidak percaya. Mana tidaknya Ariana biarpun kelihatan ceria dan berdikari sebenarnya seorang yang agak manja. Jikalau gadis itu bekerja. Apa dia mampu bertahan akan tuntutan kerja itu? Paling tidak dia percaya hanya seminggu Ariana mampu bertahan. Lebih dari itu dia sendiri tidak mahu Ariana bekerja. Tidak mahu Ariana bersusah payah diketika ini kerana gadis itu benar benar disayanginya.
            Ariana tersenyum Cuma. Kerja?? Entah tidak pernah terlintas difikirannya. Ahh.. mungkin cuti nanti dia boleh mengambil tahu tentang perkembangan Syarikat papa yang diuruskan oleh Haziq, abang sepupunya itu sejak peninggalan arwah papa. Biarpun dia pemilik sebenar company HS HOLDING, namun dia Cuma akan diberi kuasa apabila dia tamat belajar itu kata papa padanya dahulu.. dan dia masih ingat itu.

1 comment:

Anonymous said...

best.. suke pragai fea.. smbg2